اجرای موتورخانه هوشمند

اجرای موتورخانه هوشمند

موتورخانه یکی از بخش‌های ضروری در هر ساختمانی است که وظیفه گرمایش، سرمایش و تامین آب گرم مصرفی را برعهده دارد. از شرکت‌های هوشمندسازی ساختمان فعال در زمینه نصب، اجرا، راه‌اندازی و هوشمندسازی موتورخانه می‌توان به شرکت نیتا صنعت هوشمند اشاره نمود. هوشمندسازی موتورخانه باعث کاهش مصرف انرژی، تنظیم دمای آسایش محیط و … می‌شود.

موتورخانه هوشمند چیست؟

هوشمند سازی موتورخانه

موتورخانه‌های هوشمند، نمونه‌های نوینی از سیستم‌های گرمایشی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، سنسورها و عملگرهای هوش مصنوعی، توانایی کنترل خودکار و بهینه‌سازی مصرف انرژی و کارایی در انتقال حرارت و سرمایش ساختمان‌ها را دارا می‌باشند که شامل پردازشگر هوش مصنوعی مرکزی، سنسورها و رله‌ها هستند. این سیستم بر اساس نیاز فوری به گرما یا سرمای فضای داخلی ساختمان، تجهیزات داخل موتورخانه را کنترل می‌نماید و با استفاده از اطلاعات آب و هوایی جمع‌آوری شده و تخمین بار حرارتی لحظه‌ای مورد نیاز فضای ساختمان از طریق سنسورهای نصب شده عمل می‌کند. سپس اطلاعات به دست آمده توسط پردازشگر هوش مصنوعی مرکزی پردازش می‌شود.

با تشخیص این موارد، سنسورها و رله‌های قرار داده شده بر روی تجهیزات داخل موتورخانه ساختمان، قادر به کنترل عملکرد تجهیزات می‌شوند.

نمونه اجرا شده نصب موتورخانه هوشمند در بانک رسالت ملارد

موتور خانه هوشمند

نحوه عملکرد موتورخانه هوشمند

دمای آب دیگ از طریق کنترل پمپ سیرکولاسیون برحسب نیاز و تثبیت دمای داخل ساختمان، بالا بردن حرارت و کاهش استهلاک تجهیزات موتورخانه تنظیم می‌گردد. همچنین زمانی که ساکنین در ساختمان حضور ندارند برنامه‌ای برای جلوگیری از انجماد وجود دارد که در صورت کاهش دمای هوای بیرون ساختمان، از طریق تنظیم دمای دیگ بر روی 40 درجه سانتی‌گراد و روشن نمودن پمپ‌های سیرکوله، موتورخانه شروع به کار می‌کند و مانع از ترکیدگی لوله‌ها می‌شود.

کنترل هوشمند موتورخانه از مصرف و اتلاف سوخت و انرژی جلوگیری می‌کند. در این قسمت‌ها سنسورهای حرارتی و برودتی نصب می‌شوند:

– ضلع شمالی ساختمان برای اندازه‌گیری دمای بیرونی ساختمان

– ورودی دیگ آبگرم و ورودی آب اواپراتور

– خروجی دیگ آبگرم و خروجی آب چیلر

– اندازه گیری دمای آب ورودی و خروجی به برج خنک کننده
– رفت آبگرم مصرفی

مزایای موتورخانه هوشمند

کنترل مانیتورینگ چیلر

استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه مزایایی از جمله کاهش مصرف انرژی در ساختمان متناسب با نیازهای حرارتی و برودتی به همراه دارد. هوشمندسازی موتورخانه باعث افزایش عمر مفید تجهیزات سیستم‌های گرمایشی و برودتی ساختمان به دلیل کاهش زمان کارکرد آنها، می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- تنظیم دمای محیط و کمک به راحتی و آسایش ساکنین

2- کنترل از راه دور موتورخانه و جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها در فصل زمستان زمانی که در مکان حضور ندارید.

3- اطلاع رسانی درباره خرابی تجهیزات اصلی از طریق پیامک

4- جلوگیری از آتش سوزی

5 – کاهش آلاینده‌های محیط زیستی

6- کنترل و خاموش نمودن سیستم موتورخانه هوشمند زمانی که به آن نیاز ندارید مثلا در روزهای تعطیلی ساختمان

7- ثبت عملکرد تجهیزات موتورخانه در بازه‌های زمانی متفاوت
با این سیستم، عملکرد تجهیزات موتورخانه هوشمند به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه قابل برنامه ریزی است.

کولکتور موتورخانه

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.