خدمات هوشمند سازی ساختمان از تجهیز تا اجرا

خدمات هوشمند سازی ساختمان از تجهیز تا اجرا

امروزه همه صنایع و حتی خانه‌ها به سمت هوشمند شدن پیش می‌روند. ساختمان‌های هوشمند در ایران نیز روز به روز افزایش می‌یابند. برای انجام این کار، ابزارهایی نیاز است. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان شامل سنسورها و قطعاتی می‌شود که برای کنترل عملکردهای مختلف در یک ساختمان به کار می‌روند. در ادامه، ساختمان هوشمند و کاربرد آن تعریف خواهند شد، همچنین انواع تجهیزات خانه هوشمند معرفی شده تا کاربر بتواند با مطالعه آن قیمت سیستم هوشمند ساختمان خود را تخمین زده و انواع سیستم هوشمند مورد نیاز را شناسایی کند.

خانه هوشمند نیتا

سلام من دهقانیان هستم از شرکت نیتا صنعت هوشمند. شرکت نیتا صنعت هوشمند از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در زمینه هوشمند سازی ساختمان آغاز کرده است و خانه هوشمند نیتا یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت است که در زمینه سیستم‌های هوشمند ساختمان (Smart home) و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) فعالیت دارد. خدماتی از قبیل هوشمند سازی واحدهای مسکونی، واحدهای اداری، مجتمع‌های تجاری، موتورخانه‌ها و انواع سیستم‌های سرمایش و تهویه مطلوب جزئی از خدمات خانه هوشمند نیتا هستند. خانه هوشمند نیتا نمایندگی اصلی شرکت دانش بنیان کوبامو می‌باشد که یکی از محبوب‌ترین و بروزترین شرکت‌های تولید محصولات هوشمند است. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید و دریافت خدمات هوشمند سازی با مجموعه ما در ارتباط باشید.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی به معنی مدیریت و کنترل کلیه سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی است که در یک ساختمان استفاده می‌شود. مانند تجهیزات روشنایی‌ها، سیستم سرمایش و گرمایش، آیفون تصویری، پرده‌های برقی، سیستم‌های امنیتی و حفاظتی و هر چیز دیگری که به سیستم‌های برقی یک ساختمان مرتبط باشد و به صورت هوشمند مدیریت و کنترل گردد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول بی ام اس نام دارد که برای ساختمان‌های تجاری اداری، مراکز خرید و هتل‌ها استفاده می‌شود. در بی ام اس می‌توان کلیه سیستم‌های الکتریکی و الکترومکانیکی که در ساختمان به کار رفته است را به صورت یکپارچه مدیریت، کنترل و استاندارد سازی کرد و بیشتر تمرکز این سیستم بر روی مدیریت انواع انرژی در ساختمان است. در بی ام اس با توجه به نیاز کارفرما و ساختمان می‌توان انواع سناریوهای مختلف در زمینه کنترل و مدیریت انرژی، روشنایی، دستگاه‌های مکانیکی از قبیل چیلرها، فن کوئل‌ها، اگزاست فنها، آسانسورها، پله برقی‌ها و بسیاری از موارد دیگر را در نظر گرفت.

دسته بعدی هوشمندسازی هوموتو میشن یا خانه هوشمند است که توسط یک سری از محصولاتی که شرکت‌های مختلف تولید کرده‌اند، می‌توانیم تمام قسمت‌های الکتریکال یک آپارتمان را کنترل و مدیریت کنیم.

اجرای سیستم های هوشمند در ساختمان

برای اجرای سیستم‌های هوشمند در آپارتمان، نیاز به یک زیرساخت داریم که اصطلاحاً به آن پروتکل گفته می‌شود. زیرساخت‌های متنوعی برای سیستم‌های هوشمند وجود دارد که به شکل با سیم و بدون سیم اجرا می‌شود. پروتکل مود باس یکی از پروتکل‌های معروف با سیم (knx) است که می‌تواند در سیستم برق ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای ارتباط تجهیزات هوشمند در زیرساخت سیمی می‌توانیم از کابل‌ دو زوج تلفن، کابل knx و انواع کابل‌های شبکه استفاده و تمام تجهیزات هوشمند رو از طریق این عمل به یکدیگر مرتبط کنیم.

هوشمند سازی ساختمان

 

در رابطه با سیستم‌های سیمی در بالا توضیحات کامل ارائه گردید. اما سیستم‌های بیسیم دارای پروتکل‌های مختلفی از قبیل WIFI، RF ،Z-WAVE هستند که در رابطه با مشخصات آن‌ها در مقاله بعدی به صورت کاملاً تخصصی توضیحات کامل ارائه خواهد شد.

یکی از مهمترین مزیت‌های سیستم بی‌سیم، عدم استفاده از لوله‌کشی و سیم‌کشی جهت هوشمندسازی است که باعث می‌شود در هزینه‌های مربوط به تأسیسات الکتریکال صرفه‌جویی بالایی اتفاق بیافتد. از طرف دیگر می‌توان بدون تغییر سیم‌کشی در ساختمان‌هایی که کار تأسیسات الکتریکی به شکل سنتی به پایان رسیده، سیستم سنتی اجرا شده را با سیستم هوشمند به صورت استاندارد جایگزین نمود.

در تمامی پروتکل‌های ارتباطی مواردی را که می‌توان برای یک آپارتمان، جهت هوشمند سازی در نظر گرفت عبارتند از: سیستم کنترل روشنایی، سیستم کنترل سرمایش و گرمایش، سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، پرده‎‌های برقی، پریزهای هوشمند، سیستم‌های صوتی و تصویری هوشمند، آیفون و ارتباط داخلی هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند و بسیاری از نیازهای مختلف که بسته به سلیقه مصرف کننده قابل طراحی و اجرا است.

در سیستم‌های هوشمند می‌توان سناریوهای مختلف از قبیل سناریوی خروج و ورود به آپارتمان، سناریوی شبیه ساز حضور در آپارتمان، سناریوی خواب، سناریو مهمانی و بسیاری از سناریوهای دیگر را باتوجه به سلیقه مصرف کننده بکار برد.

سیستم هوشمند برق ساختمان

سیستم هوشمند برق ساختمان به دو شکل سانترال و لوکال انجام می‌شود. در حالت لوکال، رله‌های تجهیزات پشت خود کلیدها قرار گرفته و توسط کابل دو زوج با یک دیگر ارتباط می‌گیرند. ولی در حالت سانترال، رله‌ها در داخل تابلو‌ها تعبیه شده و سیم کشی مربوط به روشنایی فضاهای مختلف آپارتمان وارد تابلو برق می‌شود. از الزامات سیستم سانترال، وجود یک تابلوی برق است که تمامی سیم‌کشی‌های مرتبط با روشنایی‌ها، پرده‌ها و پریز‌های هوشمند از تمام فضاهای مختلف آپارتمان در آن قرار می‌گیرد تا از طریق رله‌ها فرمان بگیرند که این باعث افزایش میزان لوله‌کشی و سیم‌کشی داخل آپارتمان و افزایش ابعاد تابلو برق می‌گردد که به نوعی مشکل‌ساز است.

هوشمندسازی روشنایی

یکی از زیر مجموعه‌های ساختمان هوشمند، کنترل سیستم روشنایی است. از گذشته‌های دور تا به امروز استفاده از کلیدهای سنتی در تمام دنیا رواج داشته است که از قابلیت قطع و وصل چراغ‌های روشنایی برخوردارند و جهت کنترل و اجرای عملکرد به حضور شخص نیاز است. اما با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه سیستم‌های هوشمند، علاوه بر عملکرد کلیدهای هوشمند در حضور شخص، می‌توان به قابلیت‌های کنترل از راه دور از طریق اپلیکیشن و سناریو نویسی اشاره کرد.

کنترل از راه دور: با استفاده از اپلیکیشن می‌توان از هر نقطه از جهان با دسترسی به اینترنت تمام چراغ‌های روشنایی را کنترل کرد و وضعیت چراغ‌ها را به شکل آنلاین بررسی نمود.

کلید لمسی هوشمند

سناریو نویسی: از طریق این ویژگی شما می‌توانید به دلخواه خودتان تنظیماتی انجام دهید تا سیستم هوشمند شما با یک فرمان صوتی، لمس یک کلید یا یک آیکون در اپلیکیشن تمامی چراغ‌های روشنایی را به وضعیت دلخواه شما درآورد. از سناریوهای معروف روشنایی می‌توان به سناریو شبیه‌ساز حضور، سناریو ورود و خروج، سناریو مهمانی، سناریو خطر و غیره اشاره کرد.

کلید های هوشمند ساختمان

هوشمند سازی سیستم‌های سرمایش و گرمایش

از دیگر زیر مجموعه‌های هوشمند سازی ساختمان می‌توان به قابلیت هوشمند کردن سیستم خنک‌کننده و سیستم گرمایش اشاره نمود. تهویه مطبوع هوشمند با توجه به نوع سیستم سرمایش و گرمایش، تجهیزات متفاوتی ارائه می‌کند تا کنترل این بخش از ساختمان به راحتی در دست شما باشد و بتوانید علاوه بر کنترل به سبک سنتی، از طریق اپلیکیشن و تعریف سناریو و با استفاده از سنسورهای دما و رطوبت، کنترل درجه حرارت ساختمان را به شکلی بهینه کنترل و از اتلاف انرژی جلوگیری نمایید.

هوشمند سازی سیستم‌های امنیتی و حفاظتی ساختمان

یکی از بزرگترین دغدغه‌های اشخاص، کنترل امنیت و حفاظت ساختمان در مقابل تهدیداتی همچون سرقت، آتش‌ سوزی، نشت گاز، نشت آب و وجود نم و سایر مواردی است که در نبود شخص امکان وقوع دارد. با استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و تعریف سناریوهای مختلف می‌توان با خیالی آسوده از ساختمان محافظت و مراقبت نمود. تجهیزاتی مانند شیرهای برقی جهت کنترل بر روی سیستم آب‌‌رسانی و گاز رسانی ،سنسورهای نشت گاز شهری و دی اکسید کربن و حرارت و دود جهت تشخیص آتش‌سوزی و سنسورهای حرکتی و ضربه‌ای جهت تشخیص سرقت از جمله تجهیزاتی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند.

هوشمند سازی پرده‌ها

با استفاده از این قابلیت میتوان انواع پرده‌های کناررو و بالارو را در اختیار سیستم هوشمند ساختمان قرار داد تا علاوه بر کنترل سنتی و هوشمند، بتوان در سناریوهای مختلف از آن استفاده کرد. یکی از جذابترین سناریوها برای این کار سناریو بیدار باش است که با طلوع آفتاب، پرده به شکل هوشمند کنار رفته که نور خورشید باعث بیدار شدن می‌شود. همچنین می‌توان با سناریوهای مختلف در طول روز، میزان مشخصی از باز و بسته بودن پرده را در اختیار داشت و جهت تنظیم نور مورد نیاز ساختمان، از ترکیب چراغ‌ها و میزان بازشوی پرده استفاده نمود.

 

پرده هوشمند

هوشمند سازی پریزهای برق

قابلیتی جالب و کارآمد در ساختمان‌های مسکونی، استفاده از پریزهای هوشمند است. شاید روشن کردن قهوه جوش یا چای‌ساز از طریق اپلیکیشن موبایل به هنگام خروج از محل کار و آماده شدن قهوه یا چای تا رسیدن به منزل حس خوبی باشد؛ و یا حس خاموش کردن دستگاه برقی که روشن مانده و خطر آفرین هستند می‌تواند حس آرامش خاصی را به شخص برگرداند. این قابلیت را سیستم هوشمند ساختمان محقق می‌سازد.

هوشمند سازی آیفون تصویری

از قابلیت‌های جذاب دیگر سیستم‌های هوشمند ساختمان، امکان ارتباط تصویری با شخصی است که زنگ آیفون ساختمان را می‌زند. در زمان عدم حضور شخص در منزل می‌توان از طریق یک اپلیکیشن با شخصی که پشت درب ساختمان است، ارتباط صوتی و تصویری برقرار کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توان از راه دور درب را برای شخص باز نمود.

هوشمند سازی موتورخانه

هوشمند سازی موتورخانه

موتورخانه قلب ساختمان و یکی از حساس‌ترین قسمت‌های ساختمان است که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی فراوانی با توجه به نیاز ساختمان در آن وجود دارد. با استفاده از تجهیزات موتورخانه هوشمند می‌توان کنترل تمامی تجهیزات مکانیکی و الکتریکی را با خیال راحت به سیستم هوشمند ساختمان سپرد. تجهیزاتی از قبیل انواع سنسورها و شیرهای برقی.

جهت اجرای موتورخانه هوشمند می‌توانید از خدمات شرکت نیتا صنعت هوشمند و از مزایایی چون کنترل بهینه انرژی بهره ببرید همچنین از صدمات ناشی از استهلاک قطعات جلوگیری کنید.

هوشمند سازی سیستم‌های صوتی

قابلیتی جالب و دوست داشتنی از سیستم هوشمند ساختمان است که می‌توان از آن برای پخش موسیقی در حالت‌های مختلف و با سناریوهای تعریف شده استفاده نمود. ترکیب پخش موسیقی و کنترل چراغ‌های رنگی در جشن‌ها و دورهمی‌ها لذت مهمانی را دو چندان می‌کند.

پخش موسیقی ملایم در هنگام خواب می‌تواند خواب خوبی را برای شخص رقم بزند. همچنین بیدار شدن صبحگاهی با یک موسیقی دلنشین روز خوشی برای شخص می‌سازد. انواع تقویت کننده‌های صوتی و باندها، جمله‌ای از این تجهیزات هستند.

هوشمند سازی سیستم آبیاری

با توجه به اینکه ایران کشوری کم‌آب است و دائماً با بحران آب مواجه می‌باشد، روش‌های نوین آبیاری گیاهان و گل‌ها راه‌حلی مناسب برای مقابله با این مشکل است. در این سیستم سنسورهای هوشمند آبیاری، وضعیت آب و هوا، میزان رطوبت، تبخیر، شرایط خاک و مقدار آب مورد نیاز گیاه را بررسی می‌کنند و با توجه به این اطلاعات در زمان نیاز گیاه، آبیاری را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند؛ علاوه بر اینکه آبیاری گیاهان از فواصل دور و به وسیله تلفن همراه نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در این هوشمندسازی از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

هوشمند سازی استخر و جکوزی

هوشمندسازی استخر و جکوزی

با هوشمند سازی استخر و جکوزی در یک ساختمان امکان کنترل دمای آنها بدون نیاز مراجعه به موتورخانه امکان‌پذیر است. همچنین سیستم‌های هوشمند این امکان را به ما می‌دهند که ساعت کاری پمپ‌های تصفیه را زمان‌بندی کنیم، سیستم گندزدایی و روشنایی محوطه استخر و جکوزی را مدیریت کنیم، دمای سونا خشک و بخار را تنظیم کنیم، آبنمای استخر و پمپ جت جکوزی را روشن و خاموش کنیم و سطح دسترسی به تنظیمات هوشمند نگهداری از استخر را برای اپراتور و شناگران به صورت جداگانه تعیین کنیم.

هوشمند سازی شوفاژ و پکیج

هوشمند سازی شوفاژ و پکیج این امکان را به ما می‌دهد تا از قابلیت‌های کنترل سیستم از راه دور بهره‌مند شویم. همچنین این سیستم امکانات دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از جمله: سیستم زمستانه و تابستانه که جریان آب گرم ورودی را در فصول مختلف تنظیم می‌کند تا در هزینه‌های مصرف سوخت صرفه‌جویی شود؛ سیستم ضد گریپاژ که سبب خاموش شدن پکیج در صورت گیر کردن پمپ مکش آب می‌شود، به این ترتیب از سوختن پمپ جلوگیری می‌کند؛ سیستم ضدانجماد پکیج که مانع از یخ زدن و ترکیدن رادیاتورهای بیرون از محیط ساختمان در فصل زمستان می‌شود؛ سیستم صوتی اخطار که در مواقع اضطراری علاوه بر نمایش دادن هشدارها روی صفحه نمایش، به صورت صوتی نیز اخطارها را اعلام می‌کند.

هوشمند سازی آینه

آینه هوشمند همان کارکردهای آینه معمولی را دارد با این تفاوت که در صورت نیاز قابلیت تبدیل به یک نمایشگر LCD را دارد که می‌تواند محتواهای مختلفی را نمایش دهد. این آینه می‌تواند به تلفن همراه متصل شده و ایمیل‌ها را نمایش‌دهد، قابلیت نمایش ویدئوها، عکس‌ها، تاریخ و ساعت، نوت‌ها و قرارهای ملاقات را دارد، همچنین کاربر می‌تواند آن را به سلیقه خود شخصی‌سازی کند.

هوشمند سازی سرویس بهداشتی

هوشمند سازی سرویس بهداشتی برای سرویس‌های ایرانی و فرنگی متفاوت است. در سرویس بهداشتی فرنگی هوشمندسازی دارای چنین قابلیت‌هایی می‌شود: تنظیم ارتفاع، تنظیم سردی و گرمی آب، اشعه UV برای ضدعفونی کردن محیط، سیفون خودکار، خشک کن با هوای گرم ضد باکتریال و… در سرویس بهداشتی ایرانی امکانات هوشمند سازی کمی محدودتر است که شامل این موارد می‌شود: روشن و خاموش شدن اتوماتیک هواکش، سیفون، نور و موسیقی محیط، میزان سردی و گرمی آب.

لیست تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

تجهیزات هوشمند سازی شامل چند دسته از محصولات می‌شوند:

سنسورها: شامل سنسورهای حرکتی، نور و روشنایی، نشت آب، دما و رطوبت، سرمایش و گرمایش، دود و دی‌اکسید کربن و…

کلید و پریز: انواع کلیدهای هوشند تک پل، دو پل، سه پل، چهار پل، شش پل، هشت پل، کلید کمبو، پریز هوشمند وای فای و…

ماژول‌ها: شامل ماژول‌های ارسال و دریافت IR و RF، ماژول دما و رطوبت، لن و وای فای، ماژول صوت، جریان و ولتاژ و…

همچنین سایر محصولات هوشمند سازی شامل پرده برقی، قفل درب هوشمند و… جزء این تجهیزات قرار می‌گیرند.

هزینه‌های هوشمند سازی

یکی از دغدغه‌های مردم، هزینه‎‌های مربوط به سیستم‌های هوشمند ساختمان است زیرا قیمت‌های بسیار متفاوت این سیستم‌ها گاه باعث سر درگمی شخص، جهت تهیه این تجهیزات می‌شود. برای درک بهتر این مسئله، موارد مهمی که در قیمت سیستم‌های هوشمند ساختمان دخیل هستند را بررسی می‌کنیم.

اولین نکته، میزان هزینه تجهیزات سیستم‌ هوشمند است. هرچقدر تعداد آپشن‌ها (کنترل روشنایی، سیستم امنیتی، پرده، سرمایش و گرمایش، سیستم صوتی و…) بیشتر باشد هزینه هوشمند سازی بیشتر است.

مورد دوم برند انتخابی شخص است.

– تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با برندهای اروپایی  (ABB ،Schneider Ekinex و Siemens) در رده اول هستند که بالاترین قیمت‌ها و برترین کیفیت‌ها را دارند.

– تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با برند ترکیه‌ای و چینی (Botech ،EAE ،INTERRA ،Broadlink) در رده دوم با بالاترین قیمت و کیفیت قرار دارند.

– تجهیزات هوشمندسازی دانش بنیان ایرانی از قبیل: شرکت فراهوش، هانتا، ارگ و… که در سالهای اخیر بسیار خوش درخشیدند، دارای قیمتی بسیار مناسب‌تر و کیفیتی بهتر از رقبای چین و ترکیه‌ای خود هستند.

به طور تقریبی برای قیاس قیمتی می‌توان گفت یک واحد دو خواب ۱۰۰ متری را می‌توان با مبلغی بین ۲۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان هوشمند نمود. برای استعلام قیمت و برآورد هزینه نصب و راه‌اندازی هوشمند سازی ساختمان می‌توانید با کارشناسان شرکت نیتا صنعت هوشمند در تماس باشید.

استعلام قیمت راه اندازی و تجهیز خانه هوشمند

0912-2544937 (مهندس دهقانیان)

0936-5954700 (مهندس امینی)

 021-66920096 (شرکت نیتاصنعت هوشمند)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.